Ben je een ervaren trainer en heb je net genoeg werk of moet je er heel hard aan trekken om voldoende werk binnen te halen? Wij vermoeden dat dit sterk te maken heeft met het feit dat je nog traint en onderneemt via de klassieke principes. Wij van de Speelacademie weten daar alles van. Deelnemers trainen anno nu, is toch echt een tikkeltje anders dan 10 of zelfs 5 jaar geleden. De wereld verandert, opdrachtgevers en vragen uit de markt veranderen en de leerbehoeften van deelnemers veranderen. Als je daar als trainer (en ondernemer) niet in mee verandert, dan is het logisch dat het ergens gaat wringen. De grote vraag is natuurlijk: HOE verander ik daarin mee?
Nieuw en effectief leren is radicaal anders dan traditioneel leren.
Daar waar trainingen, die gericht waren op het reproduceren van kennis en het aanleren van vaardigheden vanuit een vast model 5 jaar geleden door zowel deelnemers als opdrachtgevers als helpend werden ervaren, leveren zulke trainingen nu niet meer het resultaat op waarmee je in de praktijk écht geholpen bent. Wat deelnemers wel nodig hebben om écht profijt te hebben van jouw training, is dat je deelnemers taakvolwassen maakt op het thema waarop je traint en je ze daardoor zelfredzaam aflevert. Dit betekent dat je de deelnemers faciliteert in hun leerproces, dat je ze begeleid om te ontdekken wat voor hen waarheid is, dat je ze de tijd gunt om te oefenen hoe dat voor hen in hun eigen praktijk werkt, dat je ze dus echt zelfredzaam maakt. Dat doe je in de training door:
3 simpele tips waarmee je zelfredzame en taakvolwassen deelnemers kweekt
1. Laat deelnemers zelf op zoek gaan naar het antwoord
In plaats van te vertellen of te doceren, kun je deelnemers ook uitdagen om zelf op zoek te gaan naar het antwoord op een prangende vraag. Er zijn diverse manieren om dit te realiseren. Laat ze op onderzoek uitgaan via het internet of snuffelen in boeken of maak er een puzzel of rebus van. Wat jouw creatieve mind ook bedenkt, laat ze zelf op zoek gaan naar het antwoord. Het antwoord waar ze dan mee komen, is daarmee veel meer van henzelf. Dat is natuurlijk heel anders dan wanneer jij het antwoord vanuit jouw mond in hun oren stopt.
2. Bied deelnemers veel ruimte om vragen te stellen
Voor nieuw en effectief leren, is het belangrijk dat er veel ruimte is voor deelnemers om vragen te stellen. Dat mag aan jou, maar nog veel liever aan elkaar. De verhouding tussen hoeveel jij vertelt tijdens een training en wat je deelnemers vertellen, vragen en doen, mag in de meeste trainingen radicaal anders. Dit stimuleer je door diverse werkvormen in te zetten waarin deelnemers meer met elkaar gaan praten of vragen stellen en dat veel minder via jou laten lopen. Een meer relaxte training kun jij je niet voorstellen!
3. Stimuleer dat deelnemers dingen zelf uitproberen
Voordat je deelnemers vertelt hoe het nu eigenlijk echt zit, laat je ze veel meer zelf uitproberen. De ontdekkingen die ze doen op basis van hun eigen ervaringen en de conclusies die zij daaraan verbinden, zijn zoveel meer waard dan wanneer jij de antwoorden uit een boekje aan hen geeft. Laat deelnemers daarom eerst zelf experimenteren, voordat je een model inzet of de theorie behandelt. Om dit voor elkaar te boksen, kun je uiteraard supergave en doeltreffende werkvormen ontwerpen.
Wat bereik je hiermee?
Dankzij bovenstaande 3 tips geef je deelnemers datgene dat ze nodig hebben om tot het passende en kloppende antwoord (voor hen!) te komen! Het maakt de transfer van training naar dagelijkse praktijk een stuk gemakkelijker en je zorgt ervoor dat deelnemers zich eenmaal terug op de werkvloer écht gaan redden. Uiteraard is er nog veel meer. Wat denk jij dat goed is voor jouw training en op welke manier ga je dat in je ontwerp en in de uitvoering tot uitdrukking brengen?
Word ook Trainer van de Toekomst!
De Speelacademie helpt jou om de omslag te maken van traditionele, klassiek geschoolde trainer naar Trainer van de Toekomst. Durf jij mee te veranderen? Meld je aan voor een inspiratiesessie en ontdek hoe jij jouw toekomst als trainer (en ondernemer!) veilig stelt.