6 essentiële elementen voor een effectieve serious game

roze-dobbelsteen

 

 

 

 

 

 

Heb je binnenkort een begeleiding (workshop, training, facilitatie) waarin je de actieve betrokkenheid van deelnemers wilt verdubbelen en het resultaat wilt verdrievoudigen? Denk dan eens aan het inzetten van een serious game! Je denkt nu wellicht, veel te ingewikkeld…echter dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Hieronder volgen 6 simpele tips die jou helpen om jouw begeleiding wat smeuïger te maken. Veel succes en vooral veel plezier tijdens je ontwerpproces én tijdens de begeleiding zelf!

1. Wat is het doel?

Definieer bij aanvang heel exact wat de speler aan de game heeft en wat de doelen zijn. Wil je dat hij er iets van leert, wil je hem aanzetten tot gedragsverandering of wil je hem bewegen tot een aankoop? Alles kan, zolang je het maar helder formuleert bij stap

2. Sluit aan op het groter geheel

Als je een game maakt, zorg er dan voor dat die game in lijn is met wat je de deelnemers daaromheen vertelt en leert. Train je in opdracht van een organisatie? Sluit dan aan op de visie, doelen, procedures en eventuele wetgeving die daar van kracht is. Laat mensen in een game geen zaken oefenen die in strijd zijn met wat ze daaromheen aangereikt krijgen. Onderzoek de context dus!

3. Maak het leuk!

Of het nu gaat om een patiënt die revalideert (health game), om een burger die meedenkt over een maatschappelijk vraagstuk (political game), om een werknemer die een bepaalde vaardigheid onder de knie moet krijgen (management game) of om een game waarmee je mensen tot een aankoop wilt verleiden (advergame)…de praktijk heeft uitgewezen dat spelers vermaakt willen worden. Houd de game zo Speels mogelijk en laat het niet teveel op leren, werken of oefenen lijken.

4. Beloon je deelnemers/speler(s)

Je wilt de speler zo lang mogelijk in de game houden en ook terug laten komen. Dat krijg je alleen voor elkaar als er progressie in het spel zit. Pas trucjes uit entertainment gaming toe, zoals het unlocken van nieuwe karakters en levels en de mogelijkheid om voorwerpen of credits te verzamelen. Zorg dat je steeds iets nieuws kan bieden.

5. Geef de deelnemers/speler(s) macht

Geef de speler het gevoel dat hij aan de macht is. Zorg dat er een relatie is tussen een actie van een speler en het resultaat. Doet een speler iets goed? Laat hem dan vooruitgang boeken of punten krijgen of een privilege verdienen. Denk er goed over na of je spelers inzicht wilt geven in de progressie qua punten. Voor sommigen kan dat aanvoelen als leren aanvoelen, voor sommigen kan het voelen als concurreren tegen elkaar, voor sommigen (voor wie prestatiegericht en resultaatgericht is) kan het echter heel goed werken.

6. Test je game voor het een game is

Omdat een game afhankelijk is van het gedrag van de speler en gedrag niet 100% voorspelbaar is, is het verstandig je ideeën steeds te testen. Maak de eerste versie van je game vooral niet te chique. Je wilt zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan mooi, omdat ‘goed’ in deze fase veel belangrijker is. Ga nog niet met de computer rommelen en met dure fotoshop-programma’s aan de haal. Gebruik simpele technieken (zoals pen en papier) en maak het pas mooi als je zeker weet dat het spel werkt!

Wil je je ontwerp eens aan ons voorleggen of wil je je ideeën eens testen op ons? Wij zijn graag proefkonijn en voorzien je graag van waardevolle, opbouwende feedback!

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)