Een deelnemer met een goed voornemen na de training de deur uit te laten wandelen, hem succes wensen en hopen dat het vanzelf goed komt is een recept voor falen. Als je echter als trainer weet hoe gedragsverandering werkt, dan kun je daar in je trainingsontwerp rekening mee houden.
Het HOE en WAT is onduidelijk
Voor iedere trainer is het een droom om deelnemers te begeleiden in een blijvende verandering. Van veel trainers horen wij dat ze dát nou juist nog niet zo gemakkelijk vinden. De meest simpele, maar meest belemmerende factor is dat ze gewoonweg niet weten HOE ze de deelnemer optimaal ondersteunen in het na-traject en WAT ze nu juist wel of vooral niet moeten doen qua borging om een permanente verandering voor elkaar te boksen.
Hoe creëer ik een permanente verandering?
In deze serie van vijf artikelen gaan wij je helpen met dat HOE. Dit doen we aan de hand van steeds hetzelfde voorbeeld:
Tijdens een training neemt een vrouw, we noemen haar Laurence, zich voor om een betere balans tussen privé en werk te realiseren. In haar huidige situatie heeft werk de overhand, met als gevolg dat zij minimaal vier van de zeven avonden overwerkt of thuis achter de computer zit. De andere avonden van de week hangt ze uitgeblust op de bank. Hoewel deze inzet voor het werk voordelen heeft zoals leuk werk, goede beoordelingen en kans op promotie, besluit zij in de training dat het niet opweegt tegen de kosten. Ze heeft namelijk minder tijd voor andere belangrijke dingen, zoals gezin en het beoefenen van haar favoriete sport. Het is tijd voor verandering, want dit wil ze echt anders!
Hoe zorgt Laurence ervoor dat zij haar voornemen volhoudt en wat kan jij daar als trainer extra aan bijdragen? Na het concretiseren en het organiseren van reminders is het tijd voor de volgende stap. Succesfactor nummer 3 voor een permanente verandering na een training is: Herprogrammeren!
De kracht van herhaling en aandacht
Door iets vaak genoeg te doen, kun je oude patronen vervangen door nieuwe. Er zijn verschillende studies die aangeven hoe vaak en hoe lang je dat moet doen voordat het een nieuwe gewoonte is. Een eenduidig antwoord is er dus niet, maar dat de kracht zit in herhaling en aandacht is duidelijk. Volgens ons hangt het ook af van de vraag hoe verslaafd je bent aan het oude gedrag, hoe ingewikkeld het nieuwe gedrag is en hoe graag je het echt wilt.
Bewustwording is een belangrijke stap op weg naar duurzame verandering
Er is een theorie die aangeeft dat je 30 dagen – ongeveer een maand dus – elke dag bewust bezig moet zijn met je nieuwe gedrag en dat je dan ‘om’ bent. Bij Laurence is het behoorlijk duidelijk wat haar oude gedrag precies is (werken) en wat haar nieuwe gedrag zal zijn (sporten en ontspannen). Wat je Laurence zou kunnen aanbevelen is om de komende maand heel bewust met haar nieuwe voornemen bezig te zijn. De termijn van 30 dagen doet ons denken aan een adventskalender. Wellicht kan Laurence zichzelf stimuleren door zelf een (advents)kalender te maken waarop ze een (liefst) aaneengesloten reeks van vinkjes kan gaan zetten, omdat ze zich 30 dagen lang houdt aan haar eigen voornemen en voortdurend het oude gedrag vervangt door het nieuwe gedrag?
Speelse Werkvorm
Naast de theorie van 30 dagen is er ook de formule van ’24/7/10′ die stelt dat je er elke dag gedurende zeven dagen achter elkaar tien minuten bewust mee bezig moet zijn. Een leuke borgingsopdracht voor deelnemers uit dezelfde organisatie is om ze naar huis te sturen met de werkvorm ‘De 24/7/10-butler’. Deelnemers vormen duo’s en zijn voor zeven dagen na de training elkaars (potentiële) butler. Ze zoeken elkaar zeven dagen lang op, iedere dag aan het eind van de werkdag. Als een deelnemer zichzelf die dag 10 minuten aan zijn goede voornemen heeft gehouden, dan is de beloning dat de ander 10 minuten zijn of haar butler is. Deze butler kan worden ingezet om koffie te halen, een nekmassage te geven of om even tegenaan te kletsen. Heb je je niet gehouden aan je goede voornemen, dan gaan al deze privileges die dag aan je neus voorbij. Maar… heb je morgen weer een nieuwe kans!
Daag je deelnemers uit
Nu jij als trainer! Wat ga jij doen om de deelnemers aan jouw training zo ver te krijgen dat ze bereid zijn om zich te herprogrammeren? Heb je al een idee welke ‘Speelse Werkvorm’ je daarvoor gaat ontwerpen? Maak gerust gebruik van dit format!
Wil je het volgende artikel met tips en werkvorm niet missen?
Volgende week woensdag (op 25 februari) volgt het artikel waarin nummer 4 van de 5 succesfactoren wordt behandeld. Vergezeld met tips en uiteraard opnieuw met een ‘Speelse Werkvorm’! Tot volgende week!
Wil je het volgende artikel met tips en de volgende Speelse werkvorm niet missen? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter!