‘Vorige maand heb ik het format ‘Succesvolle Verkoopgesprekken’ toegepast. Een potentiële klant vroeg mij kennis te komen maken voor een offertetraject. Aangezien mijn dienstverlening zich ent op ervarend leren, vinden mijn kennismakingsgesprekken niet plaats aan tafel. Ik maak een mini-workshop vol met activerende werkvormen. Hierdoor maakt de klant meteen kennis met mijn werkwijze en verkennen we gelijk het probleem en de doelstelling. Door mijn enthousiasme en hulpvaardigheid schiet ik soms door in het toevoegen van inhoudelijke waarde. Hierdoor verlies ik mijn eigen belang (de verkoop) weleens uit het oog. Het format van De Speelacademie hielp mij echt om een balans te vinden tussen mijn eigen belang en het belang van de klant. Ik leerde dat het belangrijk is om samen kennismakingsdoelen te stellen en daarin ook mijzelf te laten horen: wanneer is deze bijeenkomst geslaagd voor ons allemaal? Het stappenplan begeleidt je hoe je deze kennismakings-doelen op speelse wijze kunt bereiken; zowel voor, tijdens als na het gesprek. Tot slot haal je samen met de klant het net op en krijgt deze bevestigd dat jij daadwerkelijk aan de verwachtingen kunt voldoen. Het mooie is dat ik hierbij mijzelf kon blijven en mijn eigen werkvormen kon inzetten. Niets verkooptrucjes, gewoon mijn eigen mini-workshop met hier en daar een toevoeging. Het stappenplan blijkt een winnaar: ik heb de opdracht gegund gekregen. Ik zeg: encore!’