Het festivalseizoen is geopend! Vonden er in de maanden maart, april en mei al heel wat party’s plaats…in de maanden juni, juli en augustus is de festivalagenda zó vol dat je er keuzestress van zou krijgen!
Eventbranche, de branchevereniging voor de evenementenbranche, rapporteert dat er in 2016 – alleen al in Nederland – 801 officiële festivals hebben plaatsgevonden. Men zegt dat dat er in 2017 alleen nog maar meer zullen worden en ook dat het aantal bezoekers én de totale besteding in 2017 opnieuw zal stijgen. De agenda is dus vol, maar de markt is blijkbaar nog niet verzadigd?
Hoe zit dat voor de agenda waarop in Nederland de (live en online) workshops en trainingen worden aangeboden? Nu er steeds meer ondernemende professionals (live en online) trainingen (ook wel groepsprogramma’s, workshops, masterclasses, webinars of live online trainingen genoemd) geven, kan je als deelnemer iedere dag van de week – ja zelfs op zondag – verschillende bijeenkomsten bijwonen waarin je iets nieuws kunt leren. Ben je de trainer (en dus de aanbieder!) van het evenement, dan is het keihard aanpoten om op te vallen tussen alle andere aanbieders.
Het lijkt mij heel leuk (en ook slim) om eens te kijken hoe festivals de bezoekers naar hun terrein lokken. Want als oud Hotello (iemand die Hotelschool heeft gestudeerd) maak ik veel gebruik van de principes uit de gastvrijheids- en evenementensector en in mijn beleving kan je daar als trainer en als ondernemer heel goed van leren hoe jij deelnemers naar jouw live of online trainingszaal lokt!
Organisatoren van festivals maken als geen ander gebruik van de Kracht van Beleving! Dit doen ze door…
… te werken vanuit een duidelijk concept / een duidelijk thema dat ze vervolgens tot in de finesses uitbouwen! Festivals zetten de meest zinnenprikkelende campagnes op en proberen de (potentiële) festivalgangers op alle mogelijke manieren te trekken. Dit doen ze mede door consistent te zijn in alles wat ze doen en alles te linken aan het thema dat ze hebben gekozen. Hierdoor zijn ze herkenbaar, vallen ze op en zijn ze uniek!
… van meet af aan de complete klantreis in beeld te hebben. Vervolgens brengen ze deze klantreis ten uitvoer van ver voordat het festival begint tot ver nadat alle festivalgangers het terrein zijn afgeveegd. Zij weten op ieder moment welke volgende stap zij de klant willen laten zetten en kunnen hun call to action naar de volgende ontmoeting daarom zorgvuldig plannen en uitdenken. Alle acties liggen “in lijn” waardoor de kans dat de klant van de ene naar het volgende contactmoment meebeweegt uitzonderlijk groot is.
… heel bewust met een aantal beïnvloedingsprincipes te werken, waaronder het principe waarmee ze de (potentiële) festivalgangers op het gevoel dat je erbij wilt zijn (of voor wie die aanpak beter werkt: op het gevoel dat je het vooral niet wilt missen!) Ze stimuleren het communitygevoel, gebruiken bestaande klanten om nieuwe klanten erbij te trekken en haken in op het groepsgevoel op elk moment waarop dat maar voordelig kan zijn voor de verspreiding van hun nieuws of voor hun kaartverkoop.
Vertaling naar jouw trainers/ondernemerspraktijk:
- Thema: Kies een rode draad en hang daar zoveel mogelijk aan op! Maak er een complete leerervaring van die je opbouwt rondom het door jou gekozen thema. Trek steeds weer opnieuw de aandacht van je deelnemer of klant, prikkel om hem aan boord te krijgen, blijf hem verrassen om hem aan boord te houden en link ieder contactmoment dat je met hem hebt aan het thema zodat jij en jouw dienst zowel herkenbaar als onvergetelijk worden!
- Leerlijn: Zet alles wat je doet om jouw deelnemer/klant van de huidige naar de gewenste situatie te brengen in een logische leerlijn. Denk alle stappen die nodig zijn om van A naar B te komen uit. Begin hierbij niet bij het moment dat jouw deelnemer of klant je workshop, training of evenement binnenstapt, maar zet de reis uit vanaf het allereerste contactmoment (nog voor de verkoop) tot het moment waarop je hem je vervolgaanbod aanbiedt. Je hebt dat vervolgaanbod dus al in grote lijnen scherp nog voordat je je eerste product aan de klant verkoopt. Maak van de periode in aanloop naar je workshop, training of evenement een klantreis en denk voor je workshop, training of evenement al na wat je achteraf gaat doen om de deelnemer meer te laten leren (borgen) en eventueel ook meer te laten kopen (binden).
- Beïnvloeding: ervoor dat de aantrekkingskracht op wat je aan het doen bent mega-krachtig wordt. Doe dingen waardoor je deelnemers raakt in hun emotie en verzin zaken waarbij je er – net als Festivals – voor zorgt dat deelnemers erbij willen horen en/of het niet willen missen! Laat bestaande klanten helpen om jouw merk bekendheid te geven en om nieuwe klanten aan te trekken. Wanneer klanten tevreden zijn met jouw diensten, dan doen ze dat als het goed is graag!
Nu jij!
Hoe zou jij de Festival-tips kunnen gebruiken om deelnemers naar je training, workshop, masterclass, groepsprogramma, webinar of live online training te trekken? Laat je reactie achter op onze Facebook-pagina.