Het is een feit dat trainen volgens de klassieke of traditionele principes niet langer werkt. De tijd is veranderd en doet dat trouwens nog steeds en jij zult daar als trainer in mee moeten. Hoe onwennig of beangstigend dat soms ook is. De klassieke training had vooral een trainergestuurde benadering. Je doceerde vanuit de gedachte: Ik weet wat goed is voor jou. Onderzoeken hebben uitgewezen dat deelnemers anno nu veel meer baat hebben bij deelnemergestuurde trainingen. Deelnemers onthouden meer als ze invloed krijgen op wat ze leren, inspraak krijgen op hoe ze dat leren en als ze zelf ergens mee aan de slag gaan. Maar ja, hoe breng je dat in vredesnaam in de praktijk? Hoe integreer je zoiets in jouw training?
Word facilitator van een leerproces
Het gaat erom dat de balans in jouw begeleidingen meer en meer gaat overslaan naar actieve deelnemers die zoveel mogelijk met elkaar aan de bak gaan, terwijl jouw traditionele rol (die van kennis delen en vaardigheden bij brengen) als trainer steeds kleiner wordt. Jouw rol wordt steeds meer die van een facilitator of procesbegeleider. Dit doe je vanuit de overtuiging dat het goed is om deelnemers te prikkelen in wat ze zelf kunnen. Dit kan een groot verschil zijn met hoe je voorheen je training in elkaar zette. Zowel qua vorm als inhoud verandert hierdoor enorm veel.
De inhoud
Bepaal samen met je deelnemers wat zij gaan leren. Geef deelnemers zowel voor als tijdens je training hier veel invloed in. Deelnemers raken daardoor meer betrokken en op basis van wat zij jou vertellen, kun je eenpassend en levensecht programma in elkaar zetten met zaken die er voor deze mensen toe doen.
De vorm
Geef je deelnemers invloed op hoe ze het beste leren. Je kunt de deelnemers tijdens een training drie werkvormen voorschotelen die allemaal tot hetzelfde doel leiden, waarna zij kunnen kiezen welke het beste bij hen past.
Jouw begeleiding
Pak deze kans en meet jezelf een andere rol aan! Zie jezelf meer als een ontwerpexpert en facilitator van een leerproces. Stiekem horen wij je al zeggen: “Ja, maar dan doe ik niet waarvoor ik betaald word…” Is dat zo? Je doet namelijk exact wat de opdrachtgever vraagt. Het is toch zijn wens dat je de deelnemers snel en vakkundig iets bijleert en dat ze daarbij zo kort mogelijk afhankelijk blijven van jouw interventies? Als je deelnemers leert zelfstandig te zijn, voorkom je dat het een gebed zonder einde (en een rekening zonder einde) wordt.
De controle verliezen goed?
Ben je bang om de controle hierdoor te verliezen? Dat is juist goed! Je kunt daar altijd op terugvallen als het doel daarom vraagt, maar dat hoef je niet te doen vanuit onzekerheid, vanuit een ouderwetse opvatting over hoe mensen tot ontwikkeling komen of uit andere ego-gestuurde zaken. Raak je daarmee overbodig? Ja! Op dit niveau word je na een training overbodig, maar wel met de gedachte: ik heb het supergoed gedaan! Ik heb deelnemers gegeven wat ze nodig hadden, waardoor ze het na de training zonder mij kunnen en ik ben de eerste aan wie ze denken als ze zitten met een nieuwe leervraag! En je weet het hè, op elk niveau waar je komt, is weer iets nieuws te leren. Dat geldt ook voor deelnemers die je zelfstandig en zelfredzaam op dit plateau hebt weten af te leveren.
Geef magie de ruimte en word Trainer van de Toekomst
Het gaat er dus om dat je je deelnemers meer ruimte gunt. Durf de controle los te laten en laat deelnemers meer samenwerkend leren. Je zult verbaasd zijn welke magie er ontstaat en het betekent ook dat jouw rol heel anders wordt. Natuurlijk wil de Speelacademie je daar graag bij helpen. Praat er bijvoorbeeld eens met ons over door. Wij helpen je graag in kaart brengen waar je nu staat en waar je naartoe zou willen!