Hoe je met een paar simpele spelelementen passieve toeschouwers omtovert tot actief en betrokken deelnemers
Gamification is het toevoegen van spelelementen aan iets dat eigenlijk helemaal geen spel is. Gamification is een prima middel om mensen in beweging te krijgen en te houden. Het is via gamification heel goed mogelijk passieve toeschouwers om te toveren naar actief en betrokken spelers.
Gamification wordt ingezet op verschillende terreinen, waaronder voor:
- Defensie
- Educatie
- Gezondheid
- Innovatie
- Politiek maatschappelijke vraagstukken en
- Reclame
In dit blog gaan we vooral in op punt 2 (edugaming), op verzoek kunnen we een volgend blog wellicht wijden aan punt 6 (advergaming). Wil je hier meer over weten? Laat dat dan vooral weten in de reacties hieronder. We komen graag tegemoet aan de wensen van onze lezers!
Edugaming
De gedachte achter gamification is het inspelen op de motivatie van mensen om ze hiermee aan te zetten tot een bepaalde actie. Zet je gamification in als trainer, dan is dat om deelnemers aan te zetten tot leren. Deze toepassing wordt ook wel edugaming genoemd. Zet je gamification in als ondernemer, dan is dat om (potentiële) klanten of opdrachtgevers aan te zetten tot kopen. In zo’n geval spreken we over advergaming.
De onbedwingbare drang om mee te doen
Iedere trainer, workshopleider of andere professional op het gebied van leren en ontwikkelen zal het beamen: Wanneer het je als begeleider lukt om bij je deelnemers de onbedwingbare drang op te wekken om van begin tot eind actief en betrokken deel te nemen, dan heb je eigenlijk gedaan wat je moest doen en wordt de rest bijzaak.
Spelelementen zorgen voor die onbedwingbare drang, omdat spelelementen inspelen op zowel de intrinsieke als de extrinsieke motivatie.
Het “niet kunnen laten om mee te spelen” valt onder intrinsieke motivatie, het is een gevoel van binnenuit om ergens mee bezig te gaan. Extrinsieke motivatie komt van buitenaf. Denk bijvoorbeeld aan het winnen van prijzen of het verdienen van stickers. Er is een factor die voor beide motivaties belangrijk is, namelijk de positieve beloning. Een goede serious game speelt in op beide vormen van motivatie.
Misverstand onder trainers
Onder trainers en opleiders, heerst een groot misverstand, namelijk dat het ontwikkelen en het gebruiken van een serious game altijd een grote investering in tijd, geld en energie vraagt. Dit misverstand komt voort uit het feit dat trainers bij gamification denken aan grote digitale games die tonnen of zelfs miljoenen kosten om te worden ontwikkeld en uitgerold.
Serious games kunnen echter net zo goed ‘analoog’ (of via goedkope, reeds bestaande media) worden gespeeld. Zonder dat daar dus veel extra kosten aan verbonden zijn en zonder dat er een batterij aan wizz-kids nodig is om dit technisch mogelijk te maken.
Voorbeelden van spelelementen
Gamification, maakt leren rijker, uitdagender, leuker en prikkelender, omdat er spelelementen worden gebruikt en omdat game thinking wordt toegepast. Spelelementen zijn elementen die maken dat een game deelnemers uitdaagt en motiveert. Voorbeelden van spelelementen zijn:
- Het doel is duidelijk.
- Er zijn regels.
- Je strijdt tegen anderen, of werkt samen met anderen.
- Er is een tijdlimiet.
- Er is een beloning.
- Je krijgt feedback.
- De moeilijkheidsgraad loopt op.
- Je speelt binnen een bepaalde context, een verhaal.
- Je kunt het opnieuw proberen.
Nu jij!
Oefening in het ontwerpen van een analoog spel dat geschikt is voor jouw doel en jouw doelgroep!
Doorloop de eerste drie (van de in totaal vijf) stappen van de methodiek ‘Speels Trainen’ hieronder en ontwerp een uniek op maat gemaakte spel voor een training of workshop die jij binnenkort in de planning hebt staan.
Stap 1: Doel bepalen
Bepaal de leerdoelen van een werkvorm die jij ontwerpt voor de deelnemers die je binnenkort in jouw training of workshop hebt.
Omschrijf je doelen in termen van:
- kennis (wat moeten de deelnemers na deze werkvorm weten)
- vaardigheden (wat moeten de deelnemers na deze werkvorm kunnen)
- houding en gedrag (wat moeten de deelnemers na deze werkvorm willen en durven).
Stap 2: Inspiratie
Wat is jouw favoriete spel? Er zijn vele soorten spellen. Denk aan de categorieën bordspelen, buitenspeel-spellen, sportieve spellen, digitale spellen, oud-Hollandse spellen, enzovoorts.
Gebruik je favoriete spel (of een typisch element hieruit) als inspiratie voor stap 3.
Stap 3: Spel maken
Welke spel maak jij dat voldoet aan minimaal 5 van de 9 spelelementen die genoemd zijn in dit blog? Maak er een spel van waarmee je bij je deelnemers de onbedwingbare drang opwekt om van begin tot eind actief en betrokken deel te nemen! Niet te ver afwijken van je doel uit stap 1 hè! Leuk is goed, maar niet ten koste van leerzaam. Houd de balans!
Stap 4: Pimp!
Probeer op basis van de 3z ingrediënten hieronder het spel nog beter en nog leuker te maken:
- Focus: is er een manier om de deelnemers/spelers extra gefocust aan de slag te laten gaan?
- Spannend: is er een manier om de weg naar de leerdoelen spannender te maken, waardoor de deelnemers alert blijven van begin tot eind?
- Opbouwend: is er een manier om het spel zo vorm te geven dat er aan de doelen kan worden gewerkt op een opbouwende/waarderende wijze?
De 3 uitbreidings- of verbetermogelijkheden afkomstig uit de Pimpwaaier brengen je vast op hele goede ideeën!
Have fun!