Upsell in groepen… dat blijkt voor veel ondernemende professionals best een ding te zijn. We hebben nu een aantal online trainingen gegeven over dit onderwerp. De belangstelling voor deze gratis training van anderhalf uur is groot. Veel ondernemers willen heel graag bestaande klanten een aanbod doen voor een vervolg of geven bijvoorbeeld een proefworkshop, inspiratiesessie, kennismakingssessie om die deelnemers vervolgens een vervolgaanbod te doen. Het steeds op zoek gaan naar nieuwe klanten kost namelijk heel veel tijd en energie.
Toen wij werden gevraagd om een masterclass te verzorgen op het event van de Dutch Training Professionals was het meteen duidelijk waar dat over zou moeten gaan, namelijk: Hoe doe je een succesvolle upsell in een groep?
Eén van de onderdelen van een succesvolle upsell is, je raadt het al, een upsell-spel. En dat is precies wat wij deden. We maakten een upsell-spel met Monopoly als basis. In deze Speelmail een beschrijving van dat spel.
- bewust te maken en betrokkenheid op het onderwerp te creëren: We lieten de deelnemers daarom op een Speelse maar indringende manier beseffen hoe ze de upsell nu doen en wat dat betekent voor hen persoonlijk én professioneel.
- veel van onze kennis en expertise te geven: Tussen neus en lippen door gaven we dus heel veel waarde. We gaven 3 x 8 tips wat je allemaal kunt doen om beter te worden in het doen van een upsell.
- enthousiast te krijgen om hier meer over te leren en ook enthousiast te krijgen over de manier waarop WIJ hen daar meer over zouden kunnen leren: We maakten er een bijzondere beleving van waarvan wij van deelnemers terug hoorden dat de ze zowel de sessie als ons als facilitatoren niet snel zouden vergeten :-) en veel mensen gaven aan meer te willen leren over upsell!
Het Monopoly-spel kozen wij als basis omdat het past bij het thema upsell en geld. In plaats van straten, huizen en hotels mochten deelnemers in dit spel adressen, leads, klanten, opdrachten, deelnemers, plezier én gemak = staat óók gelijk aan heel veel GELD :-) kopen.
De bestaande vakken kregen een andere (doelgerichte) betekenis. Als voorbeeld:
“Vrij parkeren” was gereserveerd voor de deelnemers waarvan de conversie hoog genoeg was. De rest mocht zich twee stations terug melden om alle investeringen in tijd, geld en energie nóg een keer te doen in een poging op die manier wél de gewenste conversie te halen.
Het vakje “alleen op bezoek” (die naast de gevangenis weet je wel) was gereserveerd voor de deelnemers die op dat moment 25 fiches of meer hadden weten te verzamelen. De rest moest helaas in de gevangenis blijven zitten en even diep nadenken hoe hij dit spel een volgende keer succesvoller zou kunnen afronden :-).