Doel
De docent Engels wil de leerlingen de woordjes van hoofdstuk 2 laten leren. Hoofdstuk 2 gaat over de stad en bezienswaardigheden. De kinderen gaan binnenkort op studiereis naar London. De klas bestaat uit 23-30 leerlingen en de beschikbare tijd voor deze opdracht is 2x een uur. De kinderen krijgen een uur voorbereidingstijd, dit is huiswerk en in de les gebruiken we 1 uur om het resultaat te bespreken. Het is wel de bedoeling dat er in groepjes gewerkt gaat worden.
Inspiratie
Tijdens de Speelklas hebben jullie gekeken naar de wijze waarop je inspiratie op doet. Hiervan kun je een inspiratie dobbelsteen maken en op je buro leggen. De resultaten waren leuk en verbluffend en soms zo voor de hand liggend. Hierbij een voorbeeld van een inspiratie dobbelsteen zoals we tijdens de Speelklas hebben uitgewerkt.
Ontwerp
De docent Engels geeft de leerlingen de opdracht om voor de volgende les een verhaal te schrijven van een weekend in Londen waarin alle te leren woorden voorkomen.
Bij de volgende les krijgt de klas de volgende opdracht:
De klas verdeelt zich in de gevormde groepjes en nemen allemaal hun geschreven verhaal mee. Leerling 1 begint met het voorlezen van het verhaal, de rest van de groep luistert aandachtig. Zodra leerling 1 een fout maakt (bijvoorbeeld een woord verkeerd uitgesproken; te lange pauze) neemt een andere leerling uit de groep het voorlezen over – dit is een spontane actie er is tussentijd geen overleg.
Er wordt gewisseld totdat het verhaal uitgelezen is of dat iedereen aan de beurt is geweest.
Pimp
In de Speelklas hebben we gekozen om zintuigen als ‘pimper’ te gebruiken. Als snel kwamen tijdens de Speelklas de volgende pimp mogelijkheden langs:
- De kinderen nemen Engels eten/drinken mee
- Relevant foto materiaal om het verheel te ondersteunen
- Laat de leerlingen er een toneelstukje van maken
- Maak er een rollenspel van
- En waarschijnlijk is er nog veel meer te verzinnen.
De uiteindelijke werkvorm pimpen we met lekker Engels eten/drinken waardoor een soort high-tea ontstaat bij het doen van de oefening in de klas.
Wil jij leren hoe je leren hoe je dit soort uitdagende en activerende werkvormen maakt voor je klas? Kom dan naar de Speelklas, we geven hier regelmatig workshops.